JUAN CRUZ

Periodista vocacional, escritor y amante de las palabras, no hay periodista que no haya leído a Juan Cruz. Se licenció en Periodismo e Historia en la Universidad de la Laguna (Tenerife). Después de trabajar en La Tarde y El Día, fue uno de los fundadores de El País, en 1976, donde comenzó a trabajar como corresponsal en Londres. En su primera etapa en el diario fue también jefe de Cultura y de Opinión. Coordinador de los proyectos del Grupo PRISA y director de Comunicación del Grupo Santillana, fue editor de Alfaguara y regresó a El País para quedarse, diario del que hoy es adjunto a la dirección. Desde 1972 con Crónica de la Nada hecha pedazos, Premio Benito Pérez Armas, ha escrito más de una veintena de novelas, cuentos, ensayos, libros de entrevistas, etc. Cruz ha colaborado en “La Mirada Crítica” de Telecinco; en “La Ventana” de la SER, en la sección Leer y releer, junto a la escritora Almudena Grandes, ha participado en numerosas conferencias y cursos y es profesor invitado de la Escuela de Periodismo UAM –El País. Ha sido galardonado con diversos premios, entre ellos también el Azorín de Novela o el Premio Nacional de Periodismo Cultural 2012.

Vocational journalist, writer and lover of words, there is no journalist who has not read Juan Cruz. He graduated in Journalism and History at the University of La Laguna (Tenerife). After working at La Tarde and El Día, he was one of the founders of El País, in 1976, where he began working as a correspondent in London. In his first stage in the newspaper he was also head of Culture and Opinion. Coordinator of the projects of PRISA Group and Communication Director of Santillana Group, he was editor of Alfaguara and returned to El País to stay, daily of which he is now management adjunct. Since 1972 with Cronicle of nothing in pieces, Premio Benito Pérez Armas, he has written more than twenty novels, stories, essays, interview books, etc. Cruz has collaborated in “La Mirada Crítica” of Telecinco; in “La Ventana” of the SER, in the section Leer y releer, together with the writer Almudena Grandes, he has participated in numerous conferences and courses and is a visiting professor at the UAMEl País School of Journalism. He has been awarded several prizes, among them also the Azorín de Novela or the 2012 National Prize for Cultural Journalism.

LISI PRADA

La artista Lisi Prada vive y trabaja en Madrid, donde obtuvo su licenciatura (Universidad Complutense) y parte de su formación musical (Real Conservatorio Superior de Música de Madrid). En su labor creativa, busca un equilibrio entre lo conceptual y lo sensorial, entre ética y estética. Se sitúa en una posición cercana al ‘arte povera’ y utiliza la polivalencia lingüística como recurso para simultanear múltiples capas de significación. Tras varios años de aprendizaje y experimentación, en 2009 mostró en público por primera vez una de sus videocreaciones, por la que recibió una mención especial en la Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España. A partir de 2011, no ha parado de exhibir en exposiciones colectivas, muestras y festivales, galerías, museos y espacios de arte nacionales e internacionales de más de cuarenta países. Cuenta con distinciones en distintos géneros de vídeo creación: VideoEnsayo [PRIMER PREMIO en FIVAC, CEDINM, Cuba 2017], Poetry Film [ZEBRA. Babylon Kino, Berlín, 2012], Videoarte [TRANSFERA y MADATAC. MNCARS, 2011], Abstract Art in Motion & Visual Music [PUNTO Y RAYA. MNCARS, 2011] y Cortometraje [MOVIFILM. Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España, 2009].

The artist Lisi Prada lives and works in Madrid, where she obtained her degree (Complutense University) and part of her musical training (Royal Conservatory of Music of Madrid). In his creative work, he seeks a balance between the conceptual and the sensory, between ethics and aesthetics. It is situated in a position close to ‘arte povera’ and uses linguistic polyvalence as a resource to combine multiple layers of meaning. After several years of learning and experimentation, in 2009 he showed for the first time one of his video creations, for which he received a special mention at the Academy of Arts and Cinematographic Sciences of Spain. Since 2011, it has not stopped exhibiting in collective exhibitions, exhibitions and festivals, galleries, museums and national and international art spaces from more than forty countries. He has distinctions in different genres of video creation: VideoEnsayo [FIRST PRIZE at FIVAC, CEDINM, Cuba 2017], Poetry Film [ZEBRA. Babylon Kino, Berlin, 2012], Videoart [TRANSFERA and MADATAC. MNCARS, 2011], Abstract Art in Motion & Visual Music [PUNTO Y RAYA. MNCARS, 2011] and Short Film [MOVIFILM. Academy of Arts and Cinematographic Sciences of Spain, 2009].

EMILIO PI

El navarro Emilio Pi es uno de los coleccionistas más destacados de España desde los años 90. En 2000 el conjunto artístico adquirido junto a Helena Fernandino, comienza a configurarse como colección de videoarte al superar el número de obras realizadas en este soporte al de pintura y fotografía. Su colección está integrada por más de 300 piezas y un archivo de más de mil obras en edición limitada y compilaciones. Entre ellas, trabajos de pioneros como Vito Acconci, Bruce Nauman, Muntadas, Ulrike Rosenbach, Wu Tien-Chang, junto a artistas que han desarrollado la imagen en movimiento con otros discursos como Yang Fudong, Douglas Gordon, Tracey Emin, Willie Doherty, Hiraki Sawa, Marina Abramovich, Vanessa Beecroft, Antoni Muntadas, Sergio Prego, Patricia Esquivias, etc. Una colección, según el crítico Álvarez Reyes, citando a Huyssen, que posee “una huella utópica y participa de los recuerdos de la utopía, puesto que la nostalgia, que aspira a la realidad de que aquello que no existe, en las obras de arte se transforma en recuerdo”. Diferentes secciones de la colección han sido exhibidas en el MNCARS, VIVA, MOCA de Seúl, Hara Museum de Tokio, Centro Pompidou, Museu Nacional do Conjunto Cultural da Republica do Brasilia, Museo Vostell, etc. Durante varias ediciones han sido galardonados con el premio al coleccionismo privado que otorga la feria ARCO.

The Navarrese Emilio Pi is one of the most outstanding collectors in Spain since the 90s. In 2000, the artistic group acquired together with Helena Fernandino, began to be configured as a collection of video art, surpassing the number of works made in this support to painting and Photography. Its collection is made up of more than 300 pieces and a file of more than a thousand limited edition works and compilations. Among them, works of pioneers such as Vito Acconci, Bruce Nauman, Muntadas, Ulrike Rosenbach, Wu Tien-Chang, along with artists who have developed the image in motion with other speeches such as Yang Fudong, Douglas Gordon, Tracey Emin, Willie Doherty, Hiraki Sawa, Marina Abramovich, Vanessa Beecroft, Antoni Muntadas, Sergio Prego, Patricia Esquivias, etc. A collection, according to the critic Álvarez Reyes, citing Huyssen, who has “a utopian imprint and participates in the memories of utopia, since nostalgia, which aspires to the reality of that which does not exist, in works of art it becomes memory. “ Different sections of the collection have been exhibited in the MNCARS, VIVA, MOCA in Seoul, Hara Museum in Tokyo, Center Pompidou, National Museum of the Cultural Group of the Republic of Brasilia, Vostell Museum, etc. During several editions they have been awarded with the prize for private collecting granted by the ARCO fair.

AGENDA LA NAVE DIGITAL

 
MADATAC XI: [IN ALBIS]   DOCUMENTACIÓN CONVOCATORIA ABIERTA 11ª EDICIÓN CONVOCATORIA ABIERTA MADATAC XI FORMULARIO DE REGISTRO MADATAC XI   DOCUMENTATION FOR MADATAC 11th EDITION OPEN CALL MADATAC XI OPEN
      OPERA PRIMA: Produce, financia y estrena tu primer largo   DESCRIPCIÓN ​Son 10 horas de vértigo porque los contenidos no tienen ni una gota de grasa. Es todo práctico,

SOBRE MADATAC

 

MADATAC – Muestra de Arte Digital Audiovisual y Tecnologías Avanzadas Acontemporáneas-, es una plataforma internacional, independiente y sin fines de lucro para la cultura audiovisual de los nuevos medios. Con una filosofía abierta, enmarcada dentro de una apuesta universalista, pedagógica y de acceso libre, que pone especial énfasis en la innovación, la originalidad, el riesgo y la poeticidad de los proyectos audiovisuales enfocados hacia el arte experimental de los nuevos medios, tiene el objetivo de servir de laboratorio real, virtual e itinerante donde los artistas puedan presentar sus más recientes creaciones. Con ello se pretende apoyar y descubrir trabajos de investigación en este campo que emplean las nuevas tecnologías aplicadas al arte audiovisual y la nueva imagen en movimiento, reconociendo la excelencia creadora de aquellos artistas que fusionan, desde una perspectiva interdisciplinar, el mundo de la técnica con el de la imaginación, desafiando las narrativas convencionales, con el propósito de construir puentes planetarios entre artistas, audiencia y organizaciones volcadas hacia el arte más transformador. La máas reciente novedad de MADATAC es el lanzamiento de su Museo Virtual Transmadatac,  una multiplataforma en línea para arte audiovisual digital y tecnologías avanzadas aplicadas a New Media Art y a la Realidad Virtual, mediante una inmersión interactiva con gafas de realidad virtual (VR).

 

MADATAC bridges artistic relations and collaborations dedicated to give visibility, divulge, stimulate the creativity and productive capacity and strengthen the sustainability of audio-visual and video art in all its modalities (any processes of image-sound interaction, without exclusion of the experimental cinema), with the aim to offer a platform for all those emergent video artists, as well as to the consecrated artists, who contribute with renewing proposals, avoid conventional visual language and does not find their place in other mass media spaces. MADATAC is a non-profit and independent project that promotes a cultural diversity approach for cutting edge experimental audio-visual culture, that particularly values innovation, originality and risk-taking art projects, as well establish a meeting point where European and International new media and video artists, curators, collectors, critics, art dealers, cultural promoters and general audience can discover what is going on in this art fields and exchange experiences so to institute the foundation for a new concept of moving image art. The objective is to encourage the participation of citizens in the digital new media art culture and to promote the exchange of knowledge between professionals with collaborative projects which serve as a collective laboratory where artists can present their most recent creations to the greater public, as well to the trained members of the community, to attain a fruitful feedback between themselves and as a way towards an interaction with society. We established an understanding space that offer the necessary references towards where is heading the contemporary audio-visual art and the new moving image, reinforced by a Cyberculture & New Media Art Symposium, with master classes,
conferences, colloquies, debates, round tables, performances, technical short courses and workshops, given by the participants artists as well by recognized theorists and professionals of the
medium (as Brian Eno, Roy Ascott, Derrick de Kerchkove, Ryoji Ikeda, Lech Majewski, Reynold Reynolds, Claudia Gianetti, José Ramón Alcalá,), so that they can exhibit and can teach to the audience how they work, communicate their expectations, projects of future, or the approach they have or wish to have on the field in which they develop their creativity. On the other side, our activities are directed to new creative tendencies that evolve parallel to the technological advances in all
levels, as well stimulate the investigation and promotion of innovative digital projects applied to the arts, science and the mass media, trying to search a confluence between academic and experimental processes in order to create essentially projects based on the recognition of the innovating contribution. MADATAC ending project is the Transmadatac Virtual Museum,  an on-line interactive multi-platform for Audio Visual Art andm,Advanced Technologies applied to New Media Art.

Contacto

 

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Enviando un e-mail a info@madatac.es

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