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16 Abr

INSTALACIONES DE ARTE DE LOS NUEVOS MEDIOS / NEW MEDIA ART INSTALLATIONS

PAIS INVITADO TAIWÁN /  GUEST COUNTRY TAIWAN

En el apartado de las instalaciones, MADATAC mostrará la obra de singulares artistas internacionales con trabajos que exploran la virtualidad transmutadora, la realidad simulada y aumentada, la videocreación expandida, o los artefactos móviles interactivos, mediante las que el público podrá protagonizar diferentes experiencias sensoriales.

In the installations section, MADATAC will show the work of unique international artists with works that explore transmutational virtuality, simulated and augmented reality, expanded video creation or interactive mobile artifacts, in which the audience will be able to experience different sensory perspectives.

 

FADING DIGITAL MEMORIES [Recuerdos digitales difuminados]

Comisariada por el profesor Chih-Yung Aaron Chiu / Curated by profesor Chih-Yung Aaron Chiu

 

En esta exposición comisariada especialmente en colaboración para MADATAC XI, y sobre la cual el profesor Chih Yung Chiu ofrecerá una conferencia en MediaLab Prado, los artistas se apartan de sus propias perspectivas individuales para discutir sus propias condiciones cotidianas, para explorar diferentes cuestiones que rodean el concepto central de «memoria». Al combinar objetos físicos y dispositivos digitales con imágenes virtuales, estas obras de arte transforman los objetos cotidianos y reorganizan las imágenes derivadas de los recuerdos haciéndose la pregunta: ¿qué recuerdos son reales dentro de las experiencias personales? Los recuerdos de los objetos que alguna vez prevalecieron, producidos a través de actividades industriales masivas realizadas en un pasado no muy lejano, son espoleados por estos espacios utilizando ready-mades y técnicas replicables, referenciables y repetibles orientadas a la memoria, para indicar la Época donde «el pasado continúa en el futuro“ y donde se pueden observar «recuerdos residuales” y «recreaciones artificiales”. Estas creaciones de la era de la industrialización no solo constituyen la experiencia presente con el uso de posibles visiones para el futuro, sino que también transmiten experiencias del pasado, con rastros acumulados del conocimiento de la expuesta civilización pasada. Como Bernard Stiegler ha mencionado, estamos viviendo en una «era intemporal» en la que el tiempo todavía fluye, pero no constituye una era pura que dejará una herencia. En cambio, es una era que los humanos han nombraron en referencia a sí mismos y a las actividades humanas que en la superficie del planeta se superponen entre sí en una recursión sincrónica. Esto no solo significa que los humanos dominan la bioecología en la tierra, sino que también afectan directamente la escala del tiempo geológico de la tierra. Dentro de este ecosistema epifilogenético, relativamente complejo, la industrialización de los recuerdos ha sesgado el pensamiento lineal y ha hecho que la humanidad haya abandonado la percepción del tiempo existente. El sistema imaginario de la humanidad y su sistema nervioso se están expandiendo debido a la industria de las comunicaciones. Los nuevos sistemas se construyen en el mundo mediante el uso de estructuras derivadas de la tecnología, ya que viven en una era en la que se fusionan lo analógico, lo digital y lo biológico. En otras palabras, la intencionalidad corporal y perceptiva de la humanidad se está transformando debido a que la tecnología ya no es solo una entidad independiente. Además, surge una especie de paradoja sobre cómo las personas deben usar sus cuerpos para sentir y cómo se puede construir una clase de significado en esta relación humano-tecnología.

The overarching theme of this exhibition, specially curated in collaboration for MADATAC XI, and about which Professor Chih Yung Chiu will offer a conference at MediaLab Prado, is “Fading Digital Memories.” The artists depart from their own individual perspectives to discuss their own everyday conditions, to explore different issues surrounding the core concept of “memory.” By combining physical objects and digital devices with virtual images, these artworks transform everyday objects and rearrange images derived from memories, and ask the question: which memories are real within one’s personal experiences? Recollections for the once prevalent objects produced through massive industrial activities conducted in the not-too-distant past are sparked by these sites constructed using ready-mades and with replicable, referenceable, and repeatable memory-oriented techniques to indicate the Epoch where “the past continues in the future” and “residual memories” and “artificial recreations” are observed. These creations from the era of industrialization not only constitute the present experience with the use of possible visions for the future, and they also pass on experiences from the past, with traces accumulated from the knowledge from the past civilization presented. As Bernard Stiegler has mentioned, we are living in a “timeless era” in which time is still flowing, yet it does not constitute a pure age with heritage. Instead, it is an era that humans have named after themselves, and human activities on the surface of the planet have overlapped with each other in synchronous recursion. It signifies that humans not only dominate the bio-ecology on the earth, but also directly affect the geological time scale of the earth. Within this relatively complex epiphylogentic ecosystem, the industrialization of memories has skewed linear thinking and abandoned mankind’s existing perception of time. Humanity’s system for imagination and also its nervous system are expanding due to the communications industry. New systems are constructed in the world through the use of technology-derived structures, as they dwell in an era where the analogue, the digital and the biological are merged. In other words, humanity’s corporal and perceptual intentionality is being transformed as technology is no longer just an independent entity. Furthermore, a kind of paradox emerges with how people should use their bodies to feel and how meaning could be constructed in this human-technology relationship.

 

 

 

 

 

Mobile Device 

Mobile Device 

1
Hsiao Ho-Wen Project

Hsiao Ho-Wen Project

2
Little Black’s Whole Life in the Factory- Second Episode

Little Black’s Whole Life in the Factory- Second Episode

3
Paths to the Past

Paths to the Past

4

 

Detalles

Comienza:
abril 16
Finaliza:
mayo 3
Categorías del Evento:
,
Etiquetas del Evento:

Organizador

MADATAC XI
Web:
madatac.es

Local

NH COLLECTION EUROBUILDING
Padre Damián, 23
Madrid, Madrid 28036 España
+ Google Map
Teléfono:
913537337
Web:
http://www.nh-collection.com/es/hotel/nh-collection-madrid-eurobuilding

Event

 

SOBRE MADATAC

 

MADATAC – Muestra de Arte Digital Audiovisual y Tecnologías Avanzadas Acontemporáneas-, es una plataforma internacional, independiente y sin fines de lucro para la cultura audiovisual de los nuevos medios. Con una filosofía abierta, enmarcada dentro de una apuesta universalista, pedagógica y de acceso libre, que pone especial énfasis en la innovación, la originalidad, el riesgo y la poeticidad de los proyectos audiovisuales enfocados hacia el arte experimental de los nuevos medios, tiene el objetivo de servir de laboratorio real, virtual e itinerante donde los artistas puedan presentar sus más recientes creaciones. Con ello se pretende apoyar y descubrir trabajos de investigación en este campo que emplean las nuevas tecnologías aplicadas al arte audiovisual y la nueva imagen en movimiento, reconociendo la excelencia creadora de aquellos artistas que fusionan, desde una perspectiva interdisciplinar, el mundo de la técnica con el de la imaginación, desafiando las narrativas convencionales, con el propósito de construir puentes planetarios entre artistas, audiencia y organizaciones volcadas hacia el arte más transformador. La máas reciente novedad de MADATAC es el lanzamiento de su Museo Virtual Transmadatac,  una multiplataforma en línea para arte audiovisual digital y tecnologías avanzadas aplicadas a New Media Art y a la Realidad Virtual, mediante una inmersión interactiva con gafas de realidad virtual (VR).

 

MADATAC bridges artistic relations and collaborations dedicated to give visibility, divulge, stimulate the creativity and productive capacity and strengthen the sustainability of audio-visual and video art in all its modalities (any processes of image-sound interaction, without exclusion of the experimental cinema), with the aim to offer a platform for all those emergent video artists, as well as to the consecrated artists, who contribute with renewing proposals, avoid conventional visual language and does not find their place in other mass media spaces. MADATAC is a non-profit and independent project that promotes a cultural diversity approach for cutting edge experimental audio-visual culture, that particularly values innovation, originality and risk-taking art projects, as well establish a meeting point where European and International new media and video artists, curators, collectors, critics, art dealers, cultural promoters and general audience can discover what is going on in this art fields and exchange experiences so to institute the foundation for a new concept of moving image art. The objective is to encourage the participation of citizens in the digital new media art culture and to promote the exchange of knowledge between professionals with collaborative projects which serve as a collective laboratory where artists can present their most recent creations to the greater public, as well to the trained members of the community, to attain a fruitful feedback between themselves and as a way towards an interaction with society. We established an understanding space that offer the necessary references towards where is heading the contemporary audio-visual art and the new moving image, reinforced by a Cyberculture & New Media Art Symposium, with master classes,
conferences, colloquies, debates, round tables, performances, technical short courses and workshops, given by the participants artists as well by recognized theorists and professionals of the
medium (as Brian Eno, Roy Ascott, Derrick de Kerchkove, Ryoji Ikeda, Lech Majewski, Reynold Reynolds, Claudia Gianetti, José Ramón Alcalá,), so that they can exhibit and can teach to the audience how they work, communicate their expectations, projects of future, or the approach they have or wish to have on the field in which they develop their creativity. On the other side, our activities are directed to new creative tendencies that evolve parallel to the technological advances in all
levels, as well stimulate the investigation and promotion of innovative digital projects applied to the arts, science and the mass media, trying to search a confluence between academic and experimental processes in order to create essentially projects based on the recognition of the innovating contribution. MADATAC ending project is the Transmadatac Virtual Museum,  an on-line interactive multi-platform for Audio Visual Art andm,Advanced Technologies applied to New Media Art.

Contacto

 

Si deseas ponerte en contacto puedes hacerlo de las siguientes formas

Enviando un e-mail a info@madatac.es

Rellenando nuestro formulario de contacto

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